Château Galoupet Rosé 2021

SKU
7370
Tilbudspris 299,00 kr. v. 6 stk. 499,00 kr. v. 1 stk.
Ved køb afStk. pris (inkl. moms)
1499,00 kr.
6499,00 kr.299,00 kr.

Château Galoupet er på én gang en etableret klassiker og en helt ny komet under den glødende provencalske sol. Etableret fordi der har været dyrket druer på skråningerne oppe bag de berømte saltbassiner ved Hyères siden 17-hundredetallet og fordi slottet kom med i den kreds af producenter som i 1955 aftalte særlige spilleregler for deres produktion og derefter begyndte at kalde deres vine for Côtes de Provence Crus Classés. Og en komet fordi Château Galoupet i foråret 2019 blev købt af mægtige Moët Hennessy Louis Vuitton Group (LVMH), som nu er i fuld færd med at forvandle slottet til et prestigefyldt rosébrand, der ikke blot skal levere på kvaliteten, men, fint i takt med tidsånden, også på parametrene biodiversitet og bæredygtighed.

Der blev tale om en fuld opbremsning, hvor hele produktionen både i 2019 og 2020 blev solgt til anden side, mens Jessica Julmy, der kom fra en stilling som international kommerciel direktør hos Krug Champagne, etablerede et næsten nyt team, der skulle forestå forvandlingen. Således er det kun den mangeårige vinmager Gilles Bascle, der har beholdt sin post. 

Nu kan vi så opleve de første resultater af anstrengelserne, hvor 5 vine ind til videre er blevet til 2 og hvor produktionen fra de 70 ha. tilplantet med vinstokke er blevet mere end halveret. Der er tale om vinmarker under konvertering til økologi og for at løsne jorden og holde på fugten er der plantet typiske Provence blomster og urter mellem vinstokkene, og for at sikre at det nye liv får lov til at udvikle sig er der opsat 200 bistader rundt omkring på den 160 ha. store ejendom, og den holistiske tilgang stopper ikke her: Ænder og geder vil komme til at afgræsse vinmarkerne i vintermånederne, med inspiration fra Château Cheval Blanc er der frugttræer på vej, og med anlæg af vandreservoirer, solcelleanlæg og overgang til elektriske køretøjer er det planen, at produktionen skal blive 100% CO2-neutral.

Foreløbig er det imidlertid den nye særprægede flaske, der skal formidle ambitionerne og fortællingen om Moët Hennessys progressive satsning på bæredygtighed. Således er de klare flasker droppet til fordel for etiketteløse meget iøjnefaldende okkerfarvede flasker, der, trods vægtreduktion anvendelse af 70% genbrugsglas, også har fået støbt en lille måne, der skal symbolisere den natlige høst af druerne.

Trods alle klimatiske vanskeligheder i 2021 er denne debut blevet en triumf for det nye team, og det manglede også bare når man tænker på, at de har tilladt sig kun at anvende en brøkdel af den høstede frugt. Manuel høst af et kalejdoskop af forskellige druer anført af Grenache i perioden fra den 20. august til den 15. september. Direkte presning og separat vinifikation af frugten fra de forskellige parceller i rustfrit stål. Herefter er vinen sammenstukket i slutningen af januar 2022 hvorefter 38% er modnet 4-5 måneder i 600 liters fade (50% nye, 50% én gang brugte) mens resten er forblevet i ståltankene inden alt igen blev forenet lige inden aftapningen og voksforseglingen på de ejendommelige flasker.

Som sig hør og bør helt lys i nuancen, og derpå med moden fersken og saftig cantaloupemelon der bliver akkompagneret af yuzu, rose appelsinblomst og masser af grape. Fadfornemmelsen er tydelig men vederkvægende i næsen og i munden får satsningen på fadlagring det hele til at gå op i en højere harmonisk enhed hvor, superlativer som fyldig, saftig frisk og fantastisk står i kø.

Der er findes ikke så mange vellykkede fadlagrede rosévine fra Provence, og derfor er dette en rosé, der rækker ud over den regionale, ja den franske grænse, og skal måles op mod denne verdens (få) andre lige så ambitiøse fadlagrede rosévine. Den har potentialet, men om den står distancen, ved vi først om nogle år. I mellemtiden skal vi bare frydes over vinens smagfulde balance.       

Château Galoupet er på én gang en etableret klassiker og en helt ny komet under den glødende provencalske sol. Etableret fordi der har været dyrket druer på skråningerne oppe bag de berømte saltbassiner ved Hyères siden 17-hundredetallet og fordi slottet kom med i den kreds af producenter som i 1955 aftalte særlige spilleregler for deres produktion og derefter begyndte at kalde deres vine for Côtes de Provence Crus Classés. Og en komet fordi Château Galoupet i foråret 2019 blev købt af mægtige Moët Hennessy Louis Vuitton Group (LVMH), som nu er i fuld færd med at forvandle slottet til et prestigefyldt rosébrand, der ikke blot skal levere på kvaliteten, men, fint i takt med tidsånden, også på parametrene biodiversitet og bæredygtighed.

Der blev tale om en fuld opbremsning, hvor hele produktionen både i 2019 og 2020 blev solgt til anden side, mens Jessica Julmy, der kom fra en stilling som international kommerciel direktør hos Krug Champagne, etablerede et næsten nyt team, der skulle forestå forvandlingen. Således er det kun den mangeårige vinmager Gilles Bascle, der har beholdt sin post. 

Nu kan vi så opleve de første resultater af anstrengelserne, hvor 5 vine ind til videre er blevet til 2 og hvor produktionen fra de 70 ha. tilplantet med vinstokke er blevet mere end halveret. Der er tale om vinmarker under konvertering til økologi og for at løsne jorden og holde på fugten er der plantet typiske Provence blomster og urter mellem vinstokkene, og for at sikre at det nye liv får lov til at udvikle sig er der opsat 200 bistader rundt omkring på den 160 ha. store ejendom, og den holistiske tilgang stopper ikke her: Ænder og geder vil komme til at afgræsse vinmarkerne i vintermånederne, med inspiration fra Château Cheval Blanc er der frugttræer på vej, og med anlæg af vandreservoirer, solcelleanlæg og overgang til elektriske køretøjer er det planen, at produktionen skal blive 100% CO2-neutral.

Foreløbig er det imidlertid den nye særprægede flaske, der skal formidle ambitionerne og fortællingen om Moët Hennessys progressive satsning på bæredygtighed. Således er de klare flasker droppet til fordel for etiketteløse meget iøjnefaldende okkerfarvede flasker, der, trods vægtreduktion anvendelse af 70% genbrugsglas, også har fået støbt en lille måne, der skal symbolisere den natlige høst af druerne.

Trods alle klimatiske vanskeligheder i 2021 er denne debut blevet en triumf for det nye team, og det manglede også bare når man tænker på, at de har tilladt sig kun at anvende en brøkdel af den høstede frugt. Manuel høst af et kalejdoskop af forskellige druer anført af Grenache i perioden fra den 20. august til den 15. september. Direkte presning og separat vinifikation af frugten fra de forskellige parceller i rustfrit stål. Herefter er vinen sammenstukket i slutningen af januar 2022 hvorefter 38% er modnet 4-5 måneder i 600 liters fade (50% nye, 50% én gang brugte) mens resten er forblevet i ståltankene inden alt igen blev forenet lige inden aftapningen og voksforseglingen på de ejendommelige flasker.

Som sig hør og bør helt lys i nuancen, og derpå med moden fersken og saftig cantaloupemelon der bliver akkompagneret af yuzu, rose appelsinblomst og masser af grape. Fadfornemmelsen er tydelig men vederkvægende i næsen og i munden får satsningen på fadlagring det hele til at gå op i en højere harmonisk enhed hvor, superlativer som fyldig, saftig frisk og fantastisk står i kø.

Der er findes ikke så mange vellykkede fadlagrede rosévine fra Provence, og derfor er dette en rosé, der rækker ud over den regionale, ja den franske grænse, og skal måles op mod denne verdens (få) andre lige så ambitiøse fadlagrede rosévine. Den har potentialet, men om den står distancen, ved vi først om nogle år. I mellemtiden skal vi bare frydes over vinens smagfulde balance.       

Faktablad
LandFrankrig
Producent Château Galoupet
RegionProvence
DistriktCôtes De Provence
Årgang2021
Volume75CL
DruerCinsault, Grenache
KategoriRosé
Kollistørrelse6
KollitypeOCC